آموزش بازی حکم با سرس و نرس و آس نرس
بازی حکم یکی از محبوبترین بازیهای ورق در بین ایرانیان است. این بازی گروهی نه تنها سرگرمکننده است، بلکه نیاز به تمرکز، حافظه قوی و استراتژی دارد. در این مقاله قصد داریم آموزش کامل بازی حکم را ارائه دهیم؛ از اصول اولیه تا تفاوتهای مهم بین بازی با سرس و نرس.
بازی حکم چیست؟
حکم یک بازی چهارنفره (گاهی دونفره یا سهنفره) با ورقهای پاسور است. هدف در این بازی، کسب ۷ دست (round) از ۱۳ دست ممکن در هر دور بازی است. بازیکنان به صورت تیمی در دو گروه قرار میگیرند و یکی از بازیکنان به عنوان «حاکم» یا همان تعیینکنندهی حکم، انتخاب میشود.
تقسیم کارتها
در شروع بازی، به هر بازیکن ۵ کارت داده میشود. بازیکنی که اولین بار دست میگیرد (طبق توافق یا به صورت چرخشی) تصمیم میگیرد که با توجه به کارتهایش، چه خال (دل، گیشنیز، خشت یا پیک) را به عنوان حکم انتخاب کند.
اگر بازیکن نتواند یا نخواهد حکم را مشخص کند، بازی به نفر بعدی منتقل میشود تا یکی از بازیکنان بالاخره یک خال را به عنوان حکم انتخاب کند.
تفاوت حکم با سرس و نرس
در نسخههای سنتی و حرفهای بازی حکم، سه اصطلاح «سرس» ، «نرس» و «آس نرس» به چشم میخورد. این سه سبک بازی، نحوهی بازی تیمها را تغییر میدهند. در این نوع حکم کردن ها، امکان برش وجود ندارد و همین برگ برنده ای برای حاکمی است که در دست خود شانسی برای گرفتن دست نمی بیند.
حکم با سرس
در بازی با سرس، اگر یکی از بازیکنان یک کارت با ارزش بالا (مثلاً آس) بازی کند، همتیمیاش میتواند مطمئن باشد که آن دست را خواهند برد.
ارزشگزاری در حکم با سرس: آس بالاترین ارزش به عدد ۲ که پایین ترین کارت یا بی ارزش ترین است.
این سبک بیشتر در بین بازیکنان حرفهای رایج است و نیاز به شناخت دقیق همتیمی و حرکات حریف دارد.
مثال:
اگر شما تک دل را به عنوان اولین بازیکن بازی کنید، در این حکم دست برای شما خواهد بود چون زمینه تک دل است و امکان برش وجود ندارد و تک از سایر کارت ها ارزش بیشتری دارد. بعد از تک، شاه و بی بی به ترتیب ارزش بیشتری دارند.
حکم با نرس
در بازی نرس کارت با عدد کمتر ارزش بیشتری دارد و همچنین برش وجود ندارد.
مثال:
اگر اولین کاربر برگ ۲ خشت را بازی کند، اون دست را می گیرد. زیرا این برگ از سایر برگ ها حتی تک خشت ارزش بیشتری در بازی نرس دارد.
حکم با آس نرس
در آس نرس مانند دو حکم قبل امکان برش وجود ندارد. اما آس بالاترین کارت است و پس از آس، عدد ۲ ارزش بیشتری دارد. در این بازی شاه کمترین ارزش را دارد.
مثال:
اگر شما تک پیک را برای کارت زمینه بازی کنید، فارغ از سایر کارت ها شما برنده اید. اما اگر شاه را بازی کنید کمتری ارزش را دارد و با تک پیک یا ۲ پیک سایر بازکنان می توانند دست را برای خود کنند.
قوانین نانوشته در حکم آس نرس:
- پوشش ندادن آس همتیمی: اگر همتیمیات آس بازی کرد، حتی اگر کارت حکم داری، نباید آن را خرج کنی تا او دست را ببرد.
 - بازی مستقلتر: آس نرس باعث میشود بازیکنان مسئول کارتهایی باشند که بازی میکنند، و بلوفزدن با آس کمتر جواب میدهد.
 - مسئولیت بیشتر روی آس: کسی که آس دارد باید با درایت از آن استفاده کند چون همتیمی کمکش نخواهد کرد.
 
این سبک بیشتر در بین بازیکنانی رواج دارد که به رقابتهای فکری علاقهمندند و میخواهند مهارت فردیشان در اولویت باشد.
دانلود بازی گیمباکس حکم و شلم آنلاین 🎮
اگر از علاقهمندان به بازی حکم هستید و دوست دارید مهارتهای خود را در یک فضای رقابتی واقعی با بازیکنان سراسر کشور محک بزنید، پیشنهاد میکنیم همین حالا بازی گیمباکس حکم و شلم آنلاین را امتحان کنید!
این بازی با طراحی جذاب، محیط فارسیسازیشده، امکان بازی با دوستان یا افراد ناشناس و انواع حالتهای مختلف (حکم کلاسیک، با سرس، نرس و آس نرس) بهترین تجربه را برای علاقهمندان فراهم کرده است.
ویژگیهای منحصربهفرد گیمباکس:
- بازی آنلاین حکم و شلم بدون نیاز به ثبتنام پیچیده
 - سیستم امتیازدهی حرفهای و لیدربرد هفتگی
 - طراحی سبک و بهینه برای گوشیهای اندروید و آیفون
 - پشتیبانی کامل از حالتهای مختلف: دو نفره، چهارنفره، با سرس یا نرس
 
📥 دانلود بازی گیمباکس برای اندروید و آیفون
برای دانلود بازی، روی لینکهای زیر کلیک کنید:
نکات مهم برای برنده شدن در حکم
- حفظ کارتهای حکم: کارتهایی از خال حکم باید تا جای ممکن نگهداری شوند تا در زمان مناسب استفاده شوند.
 - شمردن کارتها: بازیکنان حرفهای کارتهای بازیشده را در ذهن میشمارند تا بدانند چه کارتهایی باقی ماندهاند.
 - هماهنگی تیمی: به خصوص در سرس، درک حرکات همتیمی کلید پیروزی است.
 - بلوف زدن: گاهی بازی یک کارت خاص میتواند حریف را به اشتباه بیندازد. استفاده هوشمندانه از بلوف یکی از مهارتهای پیشرفته در حکم است.
 - شروع قوی: اگر اولین کارتهایتان خوب هستند، از همان ابتدا بازی را با اعتمادبهنفس بالا شروع کنید.
 
اصطلاحات رایج در بازی حکم
- کت دادن: وقتی بازیکنی نتواند خال موردنظر را بازی کند و مجبور شود حکم بازی کند.
 - بریده شدن: زمانی که یک خال تمام شود و کسی کارت حکم روی آن بزند.
 - ست گرفتن: هر گروهی که ۷ دست را اول ببرد، یک ست را برنده شده است.
 - آش دادن: زمانی که عمداً کارت ضعیف به همتیمی داده شود تا کارت قویتری برای وقت مناسب نگه دارد.
 
نتیجهگیری
بازی حکم فراتر از یک بازی سرگرمکننده است؛ این بازی نیاز به تفکر استراتژیک، پیشبینی حرکات دیگران، و هماهنگی تیمی دارد. تفاوت میان حکم با سرس و نرس، نشاندهنده عمق و انعطافپذیری این بازی سنتی است. اگر تازهکار هستید، توصیه میکنیم با نرس شروع کنید و به مرور وارد فضای سرس شوید تا بتوانید مانند حرفهایها بازی کنید.
  
  
  
  
                       
دیدگاه ها